‘We hebben zelf ook een verantwoordelijkheid te nemen’

09 Mrt '11 - 22:23 by
Marketingstrategen van Pepsico, Unilever en Toyota over het managen van het eigentijdse media-aanbod, het nut van nog meer (nieuwe) mediakanalen en de toekomst van het communicatievak.

In de afgelopen jaren is het palet aan mediakanalen voor de marketeer flink uitgedijd. Waande hij of zij zich begin deze eeuw nog volledig in charge, vandaag de dag bepaalt de consument steeds vaker de beeldvorming rondom een merk. Daar kan, zoals Yoep van ’t Hek onlangs nog bewees, eigenlijk geen reclamecampagne tegenop.

De opkomst van social media, zoals Twitter, Hyves en Facebook, maakt dat de stem van de consument niet alleen duidelijker, maar ook tot in de verste uithoeken van de wereld (en binnen no-time) te horen is. Reden te meer om drie marketingprofessionals te vragen naar hun visie op het toenemende aantal mediakanalen, hoe zij daar dagelijks mee omgaan en over wat er in het communicatievak nu echt eens anders moet. (lees verder>>)

TED Ads Worth Spreading Challenge

07 Mrt '11 - 14:32 by
Afgelopen week was Long Beach Californië het mekka voor TED-aanhangers. In tegenstelling tot vorige edities werd tijdens TED2011 ook stilgestaan bij video-uitingen die, net als de TED Talks, de moeite waard zijn om te delen. Geen 30-seconden filmpjes, maar 2 à 3 minuten durende ‘onvergetelijke’ mini-stories.

Het idee achter de Ads Worth Spreading Challenge is volgens de organisatie: ‘With this competition, we’re seeking to reverse the trend of online ads being aggressively forced on users. We want to nurture ads so good you choose to watch. [...] We want to encourage development of ads-with-a-difference. Ads that engage our audience authentically, intelligently, delightfully. Ads that people will want to share because, like the rest of TED, they encapsulate ideas worth spreading.’

Twee video-ads vond ik zelf erg treffend: Selinah en The Chase. Twee reclameuitingen die ieder op hun eigen manier een eigentijds verhaal vertellen: (lees verder>>)