Don't kill nature...

22 Nov '07 - 16:50 by


"...by throwing a lot of things into your sink."

Wie zit er aan de knoppen?

19 Nov '07 - 08:57 by
Afgelopen week vond in Bussum het door Broadcast Press georganiseerde 'Onder de knop'-congres plaats. Gedurende twee volle congresdagen werd door kenners en aanwezigen gesproken en gediscussieerd over de laatste ontwikkelingen én trends op het snijvlak van telefonie, TV, internet en crossmediale toepassingen. Hieronder een paar highlights.

‘Mobiel, the next big thing?!’
Op de eerste dag stond ‘de mobiel’ centraal, hetgeen zich met name concentreerde op de telefoon als mobiel device. Volgens Jan Zwang (marketing manager bij GfK Benelux) wil de consument vooral een simpel werkend toestel, die bovenal voorzien is van een zeer aantrekkelijk en liefst persoonlijk design. In Japan zou dit dan ook dé reden zijn dat een marktpartij als Nokia het daar moet stellen met een zeer mager marktaandeel in de beurt van de 0.01%.

Volgens Zwang valt er echter met name op het gebied van 'tv op de mobiel' in een tal van landen nog voldoende ‘land te ontginnen en te winnen’. Doordat de meeste mobiele telefoons vandaag de dag echter slecht of niet zijn uitgerust met deze inmiddels veel besproken feature laat de telecombranche veel kansen liggen. Van een echte doorbraak zal in Nederland dan ook pas sprake kunnen zijn als de Europese telefoonfabrikanten hun assortiment eens flink gaan uitbreiden met trendy modellen, die ook nog eens voorzien zijn van een gebruiksvriendelijke TV-interface. Tot die tijd is de mobiele telefoon ‘een sleeping giant’, aldus Zwang.

Degene die overigens niet kunnen (en willen) wachten op een designvol toestel met ingebouwde TV-tuner, kunnen momenteel ook een beroep doen op de al eerder besproken Slingbox. Een IP-based device die ongeacht waar je bent alle tv-kanalen van ‘thuis’ doorzet naar je pc, laptop en/of (middels speciale software) ook op je mobiele telefoon. (lees verder>>)