The perfect husband?

30 Jul '07 - 10:31 by

Tobasco Sunmilk?

26 Jul '07 - 11:24 by

Mocht je de komende maanden behoefte hebben aan een bruine huidskleur, dan zou Tobasco weleens de oplossing kunnen zijn. Het pittige goedje zou naast smaakmaker ook een goede vervanger zijn voor de schaarse Hollandse zonnestralen. Persoonlijk krijg ik het al warm van actrice Martha Higareda. Niet vreemd, aangezien ze in Tobasco (Mexico) geboren schijnt te zijn. Is je afkomst toch nog ergens goed voor... (lees verder>>)

Bloeddonatie 2.0

24 Jul '07 - 12:06 by


De Spaanse bloedbank zet YouTube in om op geheel eigen wijze aandacht te vragen voor bloeddonatie. 'Once is not enough, come to give blood'.

A world of Skittles

23 Jul '07 - 17:55 by

Chrysler haalt bakzeil met Nederlandse 'viral'

20 Jul '07 - 11:58 by

Begin dit jaar werd het fenomeen ‘virals’ door een aantal reclamemakers en marketeers uitgeroepen tot ‘flop’ van het jaar. Maar liefst 55% van de 75 aanwezigen beweerde geen heil te zien in deze bij sommige adverteerders toch geliefde eigentijdse vorm van marketing.

Dit zal deels te maken hebben met de soms nog ongrijpbare factoren die dergelijke videocontent tot een viraal succes maken. Dat een gedegen script en juiste executie van het concept zelf slechts een deel van de key-factoren zijn, blijkt wel uit het feit dat autofabrikant Chrysler vandaag aankondigde per direct hun ‘Dodge Nitro’-‘viral’ van het internet te hebben gehaald. Dit na klachten over de inhoud ervan.

In de spot wordt een hond tijdens het urineren tegen deze typisch Amerikaanse SUV (aka PC-tractor) geëlectrocuteerd en geheel bruin ‘afgebakken’. Dit in het kader van de pay-off : ‘charged with adrenaline’. Alhoewel ik afgelopen week dacht dat het hier een ‘spoof’ betrof, kwam vanochtend het bericht binnen dat Chrysler zelf toch de afzender is en deze online gedistribueerde commercial van het net heeft gehaald. Dit natuurlijk met de nodige excuses:

“Chrysler Group was dismayed to discover that an advertisement created by an ad agency (red.: FHV BBDO) supporting our Netherlands Market Performance Center goes far beyond the bounds of what the company considers appropriate,”. (...) “Although European commercials — especially ‘viral’ ads like this one — are often edgier, this one went over the edge”. Chrylser zou tevens bezig zijn “investigating the origins of this commercial.” (...) “extremely bad taste", aldus een persbericht.

Wat mij betreft is de commercial soieso een beetje misplaatst, aangezien geen enkele unique selling point van dit vehicle onder de aandacht wordt gebracht. Daarnaast lijkt het mij dat de potentiele Dodge Nitro-doelgroep zich juist bevinden in het segment waar het hebben van een hond veelal gemeengoed is. Alhoewel de gewraakte spot niet meer te zien is via het YouTube-platform, kun je de Dodge-‘viral’ hier alsnog bekijken.

Klachten na opnames Sony commercial

17 Jul '07 - 10:18 by

Een jaar geleden verrastte Sony iedereen met de fameuze 'Bouncy Balls' viral. Deze in San Fransisco opgenomen viral ter promotie van de nieuwe Sony Bravia LCD TV werd eind vorig jaar opgevolgd door de (in mijn ogen) minder spectaculaire 'Paint'-variant. Alhoewel zeer kleurrijk, bekroop menigeen het gevoel dat er sprake was van een trucage. Niets was minder waar.

Zoals gebruikelijk komen tegenwoordig ook al snel de zogenaamde 'spoofs' online; een door de consument bedacht en geproduceerde parodie op het origineel. Bij de 'Bouncy Ball-spoof' werden de stuiterballen verwisseld voor diverse soorten fruit. De spoof voor de 'Paint'-variant is erg lollig; het betreft een interview voor de locale nieuwszender met buurtbewoner Gary Lewis die tentijde van de opnames (waarschijnlijk) in zijn achtertuin zat of weigerde te vertrekken. En tot overmaat van ramp is hij tijdens de opnames ook nog eens zijn geliefde hond kwijtgeraakt.

Just do what?

15 Jul '07 - 11:06 by

De Indische reclamefotograaf Sharad Haksar heeft zo zijn eigen visie op sommige reclameuitingen.

Blend this iPhone!

10:59 by

Een paar maanden geleden bespraken we al een keer de absurditeit van 'Will It Blend', een experiment met een blender die ongeveer alles vermorzelt. En nu is het de beurt aan de veelbesproken iPhone.

Adverteerder klaar voor 'avatarsment'?

10:08 by
Het huidige aanbod van ‘user-generated-ads’ bestaat veelal uit eigen gemaakte videoclips, die op zichzelf soms weer aanleiding vormen om door een adverteerder te worden verwerkt tot een ‘home-made’ TV-commercial. Als het aan de Amerikaanse fastfoodketen Taco Bell ligt, kan het gebruik van virtuele persoonlijkheden hieraan binnenkort worden toegevoegd.

Geheel in lijn met de stijgende populariteit van virtuele werelden heeft deze fastfoodketen afgelopen maandag namelijk de eerste ‘virtual casting call’ gestart. Deelnemen aan deze virtuele auditie kan alleen als virtuele persoonlijkheid cq. ‘avatar’, die in deze hoedanigheid kans maakt op een hoofdrol in een ‘virtuele’ TV-commercial. De reclameuiting zal voor het eerst tijdens de live-uitzending van de MTV Video Music Awards op 9 september aanstaande te zien zijn.

Om aan het zogeheten ‘TV Me’-project mee te kunnen doen, heb je tot 22 juli aanstaande de mogelijkheid om jouw digitale foto te uploaden op de website van Taco Bell. Nadat deze is omgezet naar jouw virtuele persoonlijkheid kun je je avatar voorzien van ‘lip-sync’ audio en insturen voor de audities, waarmee je eerste ‘user-generated-screentest’ een feit is. (lees verder>>)

Like.no.(m)other?

04 Jul '07 - 19:50 by

Hoe zomers wordt jouw toekomst?

02 Jul '07 - 21:04 by