Schrijven zegt meer

28 Feb '07 - 13:41 by


In deze tijd van digitale communicatie is het schrijven van een brief naar anderen een zeldzaamheid.

Ariel wit

23 Feb '07 - 18:28 by

Een mooie manier van guerilla-marketing van Ariel. Door het plaatsen van een paar felle lampen in een omgeving waar soft-tone-lights de bovenhand voeren, wordt deze lantaarnpaal 's avonds een creatief stukje adverteren.

Een Mini-story

20 Feb '07 - 22:47 by
Begin februari is in Amerika op een subtiele manier de nieuwe Mini Cooper-campagne gelanceerd door het vertonen van een trailer-achtige commercial in de bioscoop. Een ieder die zich destijds afvroeg wat dit te betekenen had, kon afgelopen zaterdag zijn lol op. Die dag introduceerde het markante automerk ter promotie van de nieuwe Mini R56 een speciale website, genaamd ‘Hammer&Coop’. Op deze site worden bezoekers door middel van korte filmpjes meegenomen in een story waar het automerk centraat staat. Aangezien er meerdere ‘personages’ in het script zijn verwerkt en de auto niet op gekunstelde wijze de hoofdrol opeist, levert dit een meer dan vermakelijk resultaat op. (lees verder>>)

BMW power

17:45 by

Have a refreshing weekend!

16 Feb '07 - 17:51 by

De consument als graadmeter

10:13 by
Afgelopen dagen vond in Bussum het CrossMedium-congres plaats. Dit alles met het oog op ‘het formuleren van een aanvalsplan voor uw mediastrategie’ in het huidige medialandschap. Gezien het aanwezige gezelschap van deels ‘descission makers’ uit de mediabranche is dit een actueel onderwerp op veel agenda’s. De rode draad van het te voeren aanvalsplan was wat mij betreft eerder de vraag of ‘het concept’ dan wel ‘de consument’ centraal staat binnen een crossmediaal product. Hieronder een paar voorbeelden die in dit kader eruit sprongen:

XS4all kondigde aan dat zij medio maart van start gaan met nieuwe consumentendienst, een nieuws-gerelateerde blog. Hierbij worden ANP-berichten gekoppeld aan andere blogpostings die over hetzelfde nieuwsonderwerp gaan. Een soort RSS-achtige systeem die in eerste instantie binnen de eigen xs4all-blogs-community wordt gelanceerd. Behalve reageren en bloggen is het mogelijk om zelf wiki’s aan te maken, wat gezien de populariteit van Wikipedia me op termijn geen slecht idee lijkt. Volgens Rozemarijn Nieste (PR-manager XS4ALL) liggen er overigens geen financiele doelstellingen aan dit project ten grondslag, maar ontbreekt een dergelijk product gewoonweg nog in het huidige online aanbod. De consument mag het zeggen… (lees verder>>)

Real big ....?

14 Feb '07 - 20:59 by


Uitgerekend vandaag (Valentijns dag) verschijnt bovenstaande printuiting van Durex. Typisch, want.... (lees verder>>)

The Fame Game: the winner of january

13 Feb '07 - 18:05 by

Dat we in 2007 meer zouden horen en zien van gespecificeerde videosites blijkt wel uit allerlei kleine initiatieven die momenteel worden gelanceerd. The Fame Game is daar één van en onderscheidt zich door een geldprijs te verbinden aan de beste inzending. Bovenstaand voorbeeld heeft in januari $1500 gekregen voor zijn inbreng. Als je nog iets leuks weet en wat tijd over hebt...

(Aangezien de embedded-video-optie van The Fame Game helaas automatisch uit zichzelf start met afspelen, wat irritant is, moet je op bovenstaande afbeelding klikken om het te kunnen bekijken.)

'The Luke Johnson Phone Experiment'

12 Feb '07 - 19:41 by

Op 18 september 2006 plaatste de 27 jarige Luke Johnson voor de grap een oproep op YouTube om hem te bellen op zijn mobiele telefoon (001-6024353694). Vandaag de dag, zo’n 4,5 maand later, beweert hij al meer dan 20.000 bellers van over de hele wereld te hebben gehad. Luke zelf zou ‘exhausted’ zijn van alle telefoontjes die hij inmiddels heeft ontvangen, maar is volgens eigen zeggen druk bezig met het vercommercialiseren van deze uit de hand gelopen ‘joke’. Door de grote hoeveelheid bellers zouden velen (helaas) in Luke’s voicemailbox terechtkomen, wat volgens hem een mooi moment zou zijn voor een gesponsorde boodschap. Dit natuurlijk met de nodige financiele kick-back voor Luke zelf.

Afgezien van het feit dat dit experiment op zichzelf weinig om het lijf heeft, is de Amerikaanse media al behoorlijk op stoom gezien het aantal filmpjes en interviews die online te vinden zijn. Inmiddels zijn er zelfs de nodige spin-offs die op zijn oproep reageren, een soortgelijke oproep plaatsen, dan wel op onderhoudende wijze laten zien dat je deze Luke zelfs na zo’n 50 belpogingen nog steeds niet ‘live’ aan de telefoon krijgt.

Natuurlijk heb ik ook diverse keren geprobeerd om Luke persoonlijk aan de telefoon te krijgen, maar het resultaat was steevast de door hem zelf ingesproken voicemailbox. Een gesponsorde telefoonlijn lijkt me in deze overigens niet echt uitkomst bieden, aangezien je niet belt om te worden afgescheept met een voicemailbox, die ook nog eens overvol blijkt te zijn en dus geen berichten meer toelaat.

Natuurlijk, Puma!

18:02 by


Het aanbod aan sportieve schoenen lijkt steeds meer toe te nemen. Dit heeft tot gevolg dat zelfs in de 'gewone' schoenenzaak een overkill van dit soort producten te vinden is. Als merk betekent dit alle hens aan dek, omdat je je in deze overload toch wil onderscheiden van je concurrent.

Puma doet dit in haar nieuwe printcampagne door terug te grijpen naar de bron van het bestaan, de natuur. Iedere type Puma-schoen heeft een link met een diersoort. Wat mij betreft levert dat een aantal mooie metaforen op. De gekozen diersoorten spreken me echter nog niet echt aan. Oordeel zelf... (lees verder>>)

Dynamite Surfing in Amsterdam?

09 Feb '07 - 15:35 by

MTV's Jackass was ooit dé freakshow op TV. Het begint er steeds meer op te lijken dat mijn achtertuin straks hun speelterrein wordt. Zie hierboven de Deense uitwas van Jackass.

Het recept is overigens simpel: ga met je surfboard ergens in de stad te water, gooi vervolgens een paar staven dynamiet erin en er ontstaan mooie golven voor een echte ride! En nu maar hopen dat deze weirde gozers niet een weekendje Amsterdam hebben ingepland.

‘Best Non-Superbowl Commercial’

15:25 by

Dat het bedenken van een tv-commercial niet zo gemakkelijk is als het lijkt, bewijst wat mij betreft de inzendingen bij de SuperBowl-user-generated-ad-challenge. Een hoop tamtam via diverse kanalen, met als beste uitkomst de ‘Car Wash’. Na het bekijken van de officiele commercials die dit jaar á raison van $2,6 miljoen per 30 seconden werden uitgezonden, kreeg ik overigens veelvuldig het idee te zijn terecht gekomen op de site met de overige user-generated-ads. Kortom, het gemiddelde niveau van deze reclamebesteding vond ik teleurstellend, of het is een cultuurverschil met de Amerikanen die ik niet kan overbruggen.

Verrassend genoeg kwam ik vandaag bovenstaande Wii-spot tegen, waarvan ik in eerste instantie dacht dat deze door Nintendo zelf was geproduceerd voor de SuperBowl. Dat laatste bleek echter niet het geval te zijn. Wat mij betreft is deze home-made commercial dan ook het beste voorbeeld van user-generated-ads die ik de afgelopen dagen online heb aangetroffen. Zie hier een korte review van de spot door haar bedenkers.

Wat doe jij eraan?

06 Feb '07 - 18:45 by

Vaag beeldmerk komt toch tot z’n recht

04 Feb '07 - 21:51 by
Het logo van het Amerikaanse (weg-)restaurant ‘Joe’s Garage’ uit Minneapolis doet in eerste instantie denken aan een lokale ‘middle of the road’-lunchroom, een soort drive-inn, of aan een garage die haar assortiment heeft uitgebreid met een afdeling ‘etenswaar’. In ieder geval een ogenschijnlijk doorsnee onderneming die weinig lijkt op te hebben met klanten die zich vereenzelvigen met een Hummer, een BMW of een LandRover. Niets lijkt echter minder waar als je de printcampagne van het reclamebureau Colle + McVoy bekijkt. De verwarrende signalen uit het logo zijn hierbij creatief geintegreerd in de printcampagne ‘Fixing food. Not cars.’

(lees verder>>)

What's on your mind?

01 Feb '07 - 17:53 by

Bierproducent Guinness weet wat een paar glazen bier met je kan doen. Des te sympathieker is het om dit gegeven te verwerken in hun eigen printuiting. Als je alle getoonde bierglazen hebt leeggedronken, denk ik dat je overigens weinig meer ziet dan de binnenkant van je eigen ogen.