VW: a multi person vehicle

24 Nov '06 - 16:51 by

Nike your body!

23 Nov '06 - 22:41 by

Een printuiting ter promotie van de nieuwe Nike Store op de Champs-Elysees in Parijs.

‘Simplicity’ het buzzwoord voor 2007?

22:31 by

Dagvoorzitter Joris van Heukelom gaf de bezoeker van het ‘Internet en TV’-congres gisteren al direct bij aanvang een duidelijke boodschap mee; ‘doen’ in plaats van ‘praten’ als het gaat om convergentie van ‘nieuwe media’. Hiermee heeft hij absoluut een punt, aangezien de veel beloofde convergentie pas echt ontstaat als alle belanghebbenden uit de diverse ‘silos’ (zoals TV, radio, internet, print, etc.) eens over hun muurtje durven te kijken en bereid zijn om gezamenlijk het nieuwe medialandschap te verkennen en vorm te geven. ‘Trial and error’ in plaats van langdurige analyses.

Het eerder aangekondigde GfK-onderzoek, ‘reality check’ genaamd, liet de jongste cijfers zien over de snelheid, de richting en trends binnen het multichannel speelveld. Eén van de conclusies was dat Nederland anno 2008 massaal zou zijn overgestapt op een hard-disk recorder, aangezien het dan een dan voor de consument aantrekkelijke prijskaartje zal hebben van rond de 350 euro. Niet geheel onbelangrijk lijkt mij echter de toegevoegde waarde die een dergelijk kastje momenteel en in de toekomst met zich mee brengt, die vooralsnog vaak niet veel meer is dan een digitalisering van het huidige zenderaanbod en de mogelijkheid om op te nemen. Iets wat vandaag de dag ook prima kan, alleen dan met bijvoorbeeld een VHS-recorder.

Wat mij betreft wordt de kracht en impact van andere potentiele recordable-apparaten in het huishouden, zoals de gameconsoles en mediacenters, op dit soort bijeenkomsten vaak onderbelicht. (lees verder>>)

Shave as a Lady

20 Nov '06 - 12:20 by

Geld moet 'rollen'

12:14 by

Afgelopen vrijdag vielen in Leeuwarden weer de nodige dominostenen om. Waarschijnlijk hebben wereldwijd maar liefst zo'n 90 miljoen kijkers het evenement 'live' bekeken. Toen ik in 1998 het Domino (D) Day-event opstartte waren we al blij met zo'n kleine 20 miljoen toeschouwers. In de dagen rondom dit spektakel zijn er 'traditioneel' ook domino-gerelateerde commercials te zien. Bovenstaande is er zo één die op ludieke wijze inspeelt op het thema.

Fame within 15 minutes

19 Nov '06 - 17:48 by

De verkoop van YouTube aan Google heeft ervoor gezorgd dat het fenomeen ‘user generated content’ zelfs bij ‘Mien uit A.’ is binnengedrongen. Menig bijeenkomst, vergadering of feestje zal hierdoor vandaag de dag minder saai zijn dan vroeger, al was het maar vanwege de kans dat de vaak informeel geschoten ‘videobeelden’ naderhand online te zien zouden kunnen zijn.

Afgelopen week werd tijdens een sessie van het CrossMediaCafe maar eens te meer duidelijk dat het verdienen aan een dergelijk UGC-platform erg lastig is. Door haar wereldwijde populariteit moet YouTube.com bijvoorbeeld maandelijks maar liefst zo’n slordige anderhalf miljoen dollar neertellen voor haar streamingskosten. Geen ‘peanuts’, zelfs niet voor de nieuwe eigenaar Google lijkt me, terwijl advertenties op dit platform ook nog steeds een schaars goed zijn.

Concurrent Revver.com, vooral bekend geworden door de Mentos-Cola-filmpjes, werkt daarentegen al sinds de start van haar platform met reclameuitingen aan het eind van de getoonde videocontent, waarbij de consument zelfs een ‘share’ krijgt door het te integreren in weblogs, sites, etc. Een vooruitstrevend model, waarvan je je wel kunt afvragen wie na het bekijken van een filmpje nog zin heeft in een paar seconden tellende advertentie, die voor Revver pas geld oplevert nadat deze bekeken is. Wellicht is dit laatste de reden voor het bedrijf om contentpartner te worden van het nieuwe broadcast TV-kanaal ’FameTV‘, die werkt met een passend verdienmodel.

(lees verder>>)

'Amazing Discoveries2.0': hot or not?

16 Nov '06 - 18:22 by

Eind jaren ‘80 had een gemiddeld huidhouden nog geen toegang tot breedband internet en was het televisietoestel veelal het centrale medium in de huiskamer. Een aantal zeer populaire programma’s werden destijds met name ‘s nachts uitgezonden, waaronder het voor velen nu nog bekende ‘Amazing Discoveries’ met de beroemde nagesynchroniseerde man ’Mike‘ van Tell Sell. Direct response TV pur sang.

In dit met name onder studenten populaire ‘wetenschappelijke’ programma werden de meest innovatieve producten aangeprijst. Van de beruchte schoonmaakmiddelen (‘Quick& Bright’), een speciale vishengel (‘The flying Lure’) en de allesblender (’The Juicy Tiger’) tot een heuse laserbestendige (?) autowas. Alhoewel de makers niets te dol was, werden vooral de functionele eigenschappen van de ‘discoveries’ grondig uiteengezet.

Sinds een paar weken lijkt het erop dat er een nieuwe soort ‘Amazing Discoveries’ is opgestaan, maar dan online. Het grote verschil met de televisie-variant is dat de merken het zelf zijn die het initieren en niet een DM-organisatie. Daarnaast lijken de bewuste filmpjes vooral niet te moeten gaan over het product zelf, maar vooral over wat je ermee kunt doen. En dat is hier een breed begrip…

(lees verder>>)

Zippo moments

16:31 by

Voor velen de ultieme aansteker; de Zippo. Weer of geen weer, regen of sneeuw. Deze aansteker zou onder (bijna) alle klimatologische omstandigheden zijn kunstje doen. Zelfs in de lucht. Jammer dat je hem dan 'per ongeluk' laat vallen.

Je auto heet vanaf vandaag...

14 Nov '06 - 18:06 by

De laatste tijd is er volgens mij weinig verrassends gebeurd op het vlak van ‘pimpen’ van producten. Althans na de hoos aan berichten over het personificeren van bijvoorbeeld je bankpas, een vliegtuig, een winkelwagen, je iPod (of deze iPod), een auto en zelfs een hamburger, leek de storm even geluwd.

Vandaag kwam ik echter een nieuwe variant tegen voor het pimpen van je eigen auto, namelijk eentje waarbij je de type-aanduiding kan aanpassen binnen de stijl van het automerk. Best begrijpelijk als je bijvoorbeeld in een Renault Clio, Volkswagen Lupo óf in het segment Opel Tigra rondtourt, waarbij het ‘up-tunen’ voor velen binnen deze rijdersklasse al een soort lifestyle op zich is. Maar een Porsche?

(lees verder>>)

Maximale impact

13 Nov '06 - 16:52 by

Een billboard die duidelijk maakt waarom MaxFactor dé mascara is voor alle dagen, zelfs als....

(lees verder>>)

Glashelder

10 Nov '06 - 16:24 by

Liften op niveau...

11:01 by

Be Smart, drive alone!

03 Nov '06 - 10:03 by

Hoe kun je je product zo positioneren dat een nadeel een voordeel wordt? Heel simpel, althans volgens automerk Smart heeft het niet hebben van een achterbank zo z'n voordelen. Zit wat in...