MatchBox: not only for kids

28 Apr '06 - 17:35 by

(lees verder>>)

Teenage Mum

17:33 by

In België probeert men via deze eigentijdse 'game'-commercial ervoor te zorgen dat tieners zich meer bewust zijn van de mogelijke gevolgen van gemeenschap zonder voorbehoedsmiddelen. Ben benieuwd of er daadwerkelijk een game-versie van op de markt komt.

A3

17:31 by

Plastische Chirurgie

17:28 by

Het begint erop te lijken dat de adverteerder steeds vaker gebruiksobjecten inzet om de consument te kunnen bereiken. Bovenstaande reclame voor plastische chirurgie vind ik persoonlijk erg leuk bedacht en uitgevoerd.

'Branded TV-Content' in opmars

24 Apr '06 - 12:56 by
Een onderzoekrapport van de Amerikaanse Association of National Advertisers (ANA) concludeerde onlangs dat een toenemend aantal marketeers gebruik maakt van ‘branded content’. Deze vorm van adverteren zou een effectieve manier zijn om de consument met een merk in contact te brengen.

‘Branded content’ kun je definieren als “alle content, behalve spot, die kan helpen de communicatieboodschap van een adverteerder te vertellen of te versterken.” En wordt vaak verpakt in een audiovisuele (tv-)concept, aangezien beeld, geluid en emotie tesamen nog altijd één van de krachtigste communicatiemiddelen is.

Afgezien van een toenemend aantal Nederlandse succesvoorbeelden lijkt ‘de markt’ toch nog enige scepsis, dan wel aarzeling te hebben ten aanzien van deze vorm van adverteren. Niet vreemd, aangezien nog vaak onduidelijk blijft hoe effectief het heeft bijgedragen binnen de marketingcommunicatie-mix. Dit is volgens sommigen deels tewijten aan het toenemende aantal marketingtools die worden ingezet, maar nauwelijks separaat gemeten kunnen worden. Aan de andere kant gaat er volgens het ANA-rapport wel degelijk een positief effect van uit.

Volgens het onderzoek wordt ‘branded content’ met name ingezet voor het medium televisie (80%). Andere grootverbuikers zijn de bioscoop (45%) en het internet (28%). (lees verder>>)

MTV for 'U'

21 Apr '06 - 12:46 by

In de zoektocht naar dé nieuwe MySpace of Flickr heeft MTV Networks samen met Cisco Systems eind vorig jaar de 'Digital Incubator'-wedstrijd uitgeschreven onder alle technische opleidingen in de States. Hiermee wil men innovatieve concepten genereren, die inspelen op de (toekomstige) mogelijkheden die breedband internet biedt.

De tien meest vernieuwende ideeën worden beloond met een geldprijs van 25.000 dollar én de bedenker(s) worden intellectueel eigenaar van het bedachte concept. MTV Networks krijgt in ruil hiervoor een jaar lang het recht om het te exploiteren op een aantal digitale (m)tv-kanalen en via hun MTV-U 'controlled circuit'-zender, waarop zo'n 730 campussen zijn aangesloten.

Gisteren werd op een persconferentie een aantal 'winners' gepresenteerd;

(lees verder>>)

De betrokken kijker

14 Apr '06 - 12:57 by

Diverse mediabedrijven zijn momenteel druk doende om een verdienmodel te bedenken en te testen, waardoor zij on-demand en online-videocontent gratis aan de kijker kunnen aanbieden.

Afgelopen week werd al bekend dat de Amerikaanse televisiezender ABC binnenkort diverse premium content gratis online zal gaan aanbieden. Goedlopende televisieseries zullen dan een paar dagen na 'traditionele' broadcasting zonder geldelijke betaling op het internet te zien zijn. De gebruiker moet hierbij dan wel verplicht de aanwezige reclameblokken accepteren, aangezien doorspoelen ervan geen optie is.

Het betekent natuurlijk nog niet dat de kijker deze reclame-uiting(en) daadwerkelijk ziet. Het Amerikaanse bedrijf Ultramercial beweert hiervoor echter de oplossing te hebben. Om de gevraagde content gratis te kunnen bekijken, moet de internetgebruiker eerst verplicht door een aantal gesponsorde webpagina's heen klikken. Deze interactie zou volgens hen de betrokkenheid van de consument juist ernstig verhogen:

(lees verder>>)

Goede content essentieel

12 Apr '06 - 11:52 by

Gisteravond was er weer een 212-Amsterdam in Felix Meritus. De herinneringsmail met als titel 'Word een John de Mol' had zijn uitwerking geenszins gemist, waardoor de zaal meer dan rijkelijk was gevuld.

De presentatie werd gegeven door het bedrijf LinkinMedia, die graag ondersteuning biedt bij de creatie en realisatie van interactieve communicatie-concepten. De focus was daardoor vooral gericht op hoe je relatief eenvoudig je eigen audiovisuele content op het internet kan plaatsen, zodat andere belangstellenden het ook kunnen bekijken. Voor zo'n 75 euro zou je al over genoeg bandbreedte kunnen beschikken om een kleine honderd kijkers te kunnen bedienen. Een leuk begin voor een startende tv-zender.

Dat het opzetten van een eigen tv-station of afgeleide daarvan een lucratieve business kan zijn, werd nogmaals onderstreept door de behandelde casussen, waaronder Tiesto.com, Kane.nl en Raceworld.tv. Deze laatste bezit ondermeer de uitzendrechten van diverse autoraces en zou daarmee per maand al gauw zo'n kleine 100.000 euro omzetten. Met welgeteld twee redactieleden een winstgevend businessmodel.

(lees verder>>)

SpinAwards 2005

06 Apr '06 - 18:31 by

Vanochtend was ik even langs bij de 'SpinAwards Day', waar genomineerden de kans kregen om hún case persoonlijk toe te lichten voor de jury. Voor alle duidelijkheid, de 'SpinAwards' zijn dé prijzen in Nederland voor creativiteit in interactieve communicatie.

Aangezien er uiteenlopende concepten werden besproken, die ieder weer zo hun eigen verhaal hadden, gaat het te ver deze hier te bespreken.

Het viel me op dat er vanuit de diverse bureaus overall weinig animo was om het medium televisie in te zetten voor meer dan alleen de broodnodige commercials. Ik kreeg soms de indruk dat men het eigenlijk zelfs een 'waste of money' vond.

Daarnaast vond ik het bijzonder dat een tweetal online-campagnes van Heineken evenveel zouden hebben bijgedragen aan de merkbekendheid van het product als de bijbehorende spotcampagne op de televisie. Indien waar, best schokkend. Zeker als je bedenkt dat online over het algemeen een fractie kost van een tv-campagne.

(lees verder>>)

Audiovisuele content in trek bij marketeer

05 Apr '06 - 12:28 by

In één van de nieuwsbrieven die AdAge dagelijks verstuurt, wordt een artikel besteed aan de toenemende populariteit onder Amerikaanse marketeers om te adverteren op sites die video gerelateerde content aanbieden.

De diverse video-zoeksites zoals Google Video of YouTube vallen hier trouwens niet onder, aangezien het ondermeer lastig is om de aangeboden content op kwaliteit en inhoud te kunnen beoordelen.

Alhoewel de grote Amerikaanse televisienetwerken pas in mei hun najaarspresentatie houden, zouden veel media-inkopers hun marketinggeld nu al hebben veiliggesteld door vroegtijdig advertentieruimte te reserveren bij diverse online bedrijven.

(lees verder>>)

Reclame op grote hoogte

12:22 by

Dat er in de luchtvaartsector al het nodige geld wordt verdiend door middel van adverteren is niet nieuw.

Op een beetje vliegveld verwacht je wat mij betreft zelfs een veelzijdigheid aan creatieve reclame-uitingen, die je elders niet zo snel zult tegenkomen. Vaak zijn ze dan ook aan de luchthaven-omgeving aangepast en zegt het veel over het land zelf.


Zojuist kwam ik bovenstaande 'inflight-window-advertising' tegen, waarbij het automerk Fiat je wil laten ervaren hoe het is om in een auto met open dak te rijden.

Wat mij betreft een leuke manier van adverteren, zolang het past in de context. (via)

Endemol is er klaar voor

12:08 by

Een week geleden meldde het mediaconcern Endemol dat het vandaag met een nieuwe campagne zou starten.

Zojuist vond ik in mijn mailbox de eerste aanwijzingen daarvan uit Aalsmeer, met daarbij een doorlink naar een digitaal magazine.

Alhoewel er al een tijdje diverse van dit soort bladen in omloop zijn, is Endemol volgens mij de eerste tv-producent die dit medium inzet.

(lees verder>>)